Testowanie produktów lub usług
Badaniom marketingowym z obszaru produktów i usług nie podlegają tylko te nowe, które wprowadzamy na rynek, lecz również te produkty i usługi, które są na nim już od pewnego czasu. Kluczowe jest stałe monitorowanie:
- Oceny wartości produktu przez konsumentów
- Klasyfikacji produktów i marek będących na rynku
- Różnic między produktami
- Cyklu życia produktu po jego zakupie
- Spostrzeganych przez konsumentów mocnych i słabych stron naszych produktów
- Pozycji rynkowej
Powyższe nie stanowią oczywiście wszystkich możliwych elementów, które można poddać badaniu.
Obecnie badania istniejących produktów koncentrują się głównie na dwóch kluczowych zagadnieniach: użytkowania produktu oraz preferencjach konsumentów w związku z produktem. Ponadto w dużej ilości projektów badawczych stanowią one jedynie pewien element badania satysfakcji konsumentów czyli część badania procesu tworzenia lojalności odbiorców naszych produktów.
Poza określeniem celu czy też obszaru badania produktów dostępnych na rynku prawdopodobnie najważniejszy jest jednak dobór odpowiedniej techniki badawczej oraz zastosowanie właściwej procedury obliczeniowej. Jedynie wtedy będziemy w stanie uzyskać odpowiedź pełną, rzetelną i adekwatną do określonego zakresu badania.