Preferencje konsumentów
Badania preferencji konsumentów, podobnie jak ich zachowań w sytuacji zakupowej stanowią istotny obszar zainteresowań specjalistów do spraw marketingu. Jest to również jedna z kategorii badawczych pozwalająca modelować zachowania konsumentów na rynku dlatego uznać można, że obszar zachowań jest ściśle powiązany lub nawet zależny od obszaru preferencji.
Dzięki zbadaniu preferencji uzyskamy odpowiedź między innymi na takie pytania jak:
- Jakiego typu produkty lub usługi kupuje klient? Jak często i gdzie dokonuje zakupu?
- Jakie cechy produktu lub usługi są przez klienta najbardziej pożądane i dlaczego?
- Jak klient ocenia mocne i słabe strony produktu lub usługi?
- Jaki kanał dystrybucji jest najbardziej preferowany przez klienta i dlaczego?
- Jakie cechy Państwa produktu lub usługi są lepiej lub gorzej oceniane od tych samych cech produktów lub usług konkurencyjnych marek?
- Które z atrybutów przesądzają o wyborze danego produktu zamiast produktów z tej samej klasy, ale innych marek?
Kluczowym elementem modelowania preferencji konsumentów jest zastosowanie odpowiedniej analizy statystycznej dającej rzetelną i obiektywną odpowiedź na postawione pytania.
Do dyspozycji mamy kilka metod szacowania preferencji. Są to metody kompozycyjne (stosunkowo szybkie w realizacji), dekompozycyjne (tradycyjna analiza conjoint) oraz metody hybrydowe będące połączeniem metody kompozycyjnen i dekompozycyjnej.