Eksperymentalne
Eksperymentalne badania marketingowe służą w największej mierze do ustalenia wpływu jednego czynnika (zmiennej niezależnej) na określone zjawisko (zmienną zależną), przy czym zmienna niezależna jest całkowicie kontrolowana przez badacza.
Mierzonym zjawiskiem, które nas interesuje może być wielkość sprzedaży, ocena wizerunku marki, skuteczność nowej reklamy telewizyjnej, ocena jakości produktu itp.
Dzięki badaniom eksperymentalnym możemy sprawdzić na przykład czy nowy produkt jest oceniany jako jakościowo lepszy od produktów konkurencji w zależności od koloru pudełka w jakim się znajduje lub dowiedzieć się czy nasza reklama zdaje się być istotnie mniej wiarygodna gdy jej głównym bohaterem jest postać animowana w porównaniu z realnym aktorem.
Z uwagi na wiele typów badań eksperymentalnych oraz mnogość analiz statystycznych, które służą do testowania stawianych przez nas hipotez jesteśmy niemal nieograniczeni w poszukiwaniu związków przyczynowo skutkowych między mierzonymi zmiennymi. Uzyskane rezultaty zawsze poparte są dowodem matematycznym w postaci wyniku odpowiedniego testu statystycznego co daje nam zadowalający poziom prawdopodobieństwa, że rezultaty badania nie są dziełem przypadku. Gdy badania eksperymentalne przeprowadzane są zgodnie z najwyższymi standardami stosowanymi między innymi w naukach społecznych dają nam rzetelne i trafne wnioski na temat badanego zjawiska, a co za tym idzie ograniczają ryzyko błędu w zakresie podejmowanych decyzji biznesowych.
Należy mieć jednak na uwadze, że badania eksperymentalne należą do najtrudniejszych metod badań marketingowych. Ich złożony i interdyscyplinarny charakter sprawia, że eksperymentator musi ustrzec się wielu łatwych do popełnienia błędów. Dlatego też czas ich realizacji jest stosunkowo długi, a zespół, który je realizuje powinien charakteryzować się dużym doświadczeniem zarówno w zakresie ich projektowania, przeprowadzania jak i statystycznej analizy uzyskanych wyników oraz wyciągania na ich podstawie prawidłowych wniosków.