Ilościowe
Badania tego rodzaju wykorzystywane są zazwyczaj do potwierdzania hipotez niż do ich poszukiwania. W rezultacie przeprowadzonych badań ilościowych pozyskujemy informacje o faktach rynkowych, częstotliwości wyrażanych opinii, postaw i poglądów. Na ich podstawie z kolei tworzymy statystyczny obraz zjawisk i procesów a wyniki odnosimy do całej populacji. W przeciwieństwie do badań jakościowych, które także badają opinie i postawy, możemy dowiedzieć się na ile owe postawy i opinie są reprezentatywne dla poszczególnych grup konsumentów. Dowiadujemy się również, które ze stanowisk klientów są typowe lub marginalne. Stosując odpowiednie analizy statystyczne mamy możliwość uchwycenia prawidłowości w występowaniu obiektów, związków między badanymi zmiennymi lub ich wzajemnego wpływu. Możemy dzięki nim ilościowo opisywać badane zjawiska, szacować, prognozować lub kategoryzować kontrolując jednocześnie prawdopodobieństwo z jakim nasze wnioski możemy uznać za poprawne. Ilościowe metody badań i analizy danych są w stanie istotnie ograniczyć ryzyko niepowodzenia podejmowanych działań marketingowych. Są one również w stanie z bardzo dużą dokładnością opisać klientów i podzielić ich na możliwie najbardziej jednorodne segmenty.
Z uwagi na to, że przeciwnie do badań jakościowych badania ilościowe są obiektywne, statystyczne, dedukcyjne i strukturalne obie metody są względem siebie komplementarne. W przypadku zaawansowanych projektów badawczych stosuje się zazwyczaj obie metody gdyż uzupełniają się one wzajemnie dając informacje o zupełnie innym charakterze na temat rynku i jego właściwości. Realizację badania ilościowego, aby jego wyniki były rzetelne i trafne, możemy rozpocząć dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że dobrze rozumiemy zjawiska oraz procesy zachodzące w zachowaniu i umysłach naszych respondentów. W wyniku badania ilościowego potwierdzamy częstotliwość i zakres ich występowania.
Należy pamiętać, że dobór respondentów do badania oraz wybór techniki zbierania danych w przypadku badań ilościowych stanowi jedynie pierwszą fazę projektu. Bardzo istotnym działaniem jest dobranie odpowiednich metod analizy statystycznej w celu udzielenia odpowiedzi na postawione pytania badawcze.
Techniki zbierania danych ilościowych, które Państwu oferujemy to między innymi:
CATI (Computer Assisted Telephone Interview) – jest to badanie telefoniczne wspomagane komputerowo, które pozwala na przebadanie bardzo dużej, reprezentatywnej próby w stosunkowo krótkim czasie i niskich kosztach. Ponadto daje ono możliwość dotarcia do respondentów trudno osiągalnych w inny sposób niż kontakt telefoniczny (pracowników instytucji, prezesów firm lub osób znajdujących się za granicą Polski). Dużym atutem jest również możliwość kontroli ankieterów w celu utrzymania jak najwyższej jakości przeprowadzanego wywiadu poprzez nagrywanie, a następnie losowy odsłuch rozmów ankietera z badaną osobą.
CAWI (Computer Assisted Web Interview) – jest to badanie z użyciem kwestionariusza ankietowego, który wypełniany jest osobiście przez respondenta na jego komputerze lub tablecie. Badania CAWI cieszą się stale rosnącą popularnością z uwagi na bardzo niski koszt realizacji i prawdopodobnie najkrótszy czas zbierania danych. Wyniki z próby liczącej 300 osób możemy uzyskać już w kilka godzin. Ponadto w dobie przyspieszającej cyfryzacji badanie zrealizowane przy użyciu tej techniki pozwala dotrzeć bez problemu niemal w każdy zakątek kraju i świata. Dysponując bazą adresów e-mail możemy wysłać jednocześnie bardzo dużą liczbę zaproszeń z linkiem do ankiety lub taki odnośnik zamieścić na stronie internetowej klienta. Dodatkowym atutem jest multimedialność i interaktywność tego narzędzia. Bez najmniejszego problemu jesteśmy w stanie zamieścić w nim zdjęcia, filmy reklamowe, animacje lub nagrania audio. Z kolei treść pytań, ich kolejność lub fakt wystąpienia jakiegoś pytania lub jego brak dostosować do udzielonych już odpowiedzi.
CAPI (Computer Assisted Personal Interview) – jest to sposób zbierania danych polegający na bezpośrednim wywiadzie z respondentem przy użyciu kwestionariusza ankietowego w formie elektronicznej na laptopie/tablecie ankietera. Podobnie jak w powyższej metodzie niemal brak jest ograniczeń w zakresie kształtu i treści narzędzia badawczego (multimedialność i interaktywność). Dodatkowym atutem jest także kontrola doświadczonego ankietera nad przebiegiem badania. Ponadto dysponujemy w tym wypadku wszelkimi innymi możliwościami dzięki współpracy z komputerem (wymiana informacji i zapisywanie danych do bazy w czasie rzeczywistym, pomiar czasu wypełniania ankiety, automatyczny zapis czasu i lokalizacji ankietera).
PAPI (Paper and Pencil Interview) – jest to klasyczne badanie kwestionariuszowe z wykorzystaniem wydrukowanego narzędzia badawczego i ołówka. Z uwagi na koszty związane z wydrukowaniem niekiedy wielu tysięcy arkuszy oraz potrzeba ręcznego wprowadzenia wyników do komputera w celu dokonania odpowiednich analiz jest to metoda, która powoli odchodzi w zapomnienie. W niektórych wypadkach jest ona jednak niezastąpiona. Przydaje się w szczególności przy badaniach audytoryjnych, gdy dziesiątki lub nawet setki badanych osób w jednym czasie i miejscu odpowiadają na nasze pytania.